flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Положення про взаємодію Орджонікідзевського районного суду м. Харкова із засобами масової інформації та журналістами

                                                                                                                                                     Затверджено

                                                                                                                                                      наказом Голови

                                                                                                                                                      Орджонкідізевського районного

                                                                                                                                                       суду м. Харкова

                                                                                                                                                        від « 16 » лютого 2016 року № 3\20

 

ПОЛОЖЕННЯ

Про   взаємодію   Орджонікідзевського   районного   суду   м. Харкова

              із  засобами масової    інформації    та    журналістами 


             Це положення визначає особливості взаємодії    Орджонікідзевського районного суду м. Харкова (далі – суд) із засобами масової інформації (далі – ЗМІ) та журналістами. Положення розроблено на підставі законодавства України з повагою до свободи слова журналістів та редакційної свободи ЗМІ, з урахуванням права громадян отримувати інформацію із зали суду, особливостей роботи медіа при висвітленні судових справ та з огляду на важливість авторитету і неупередженості суду в демократичній державі.

          Цим Положенням визначаються завдання, мета та порядок взаємодії суду  із ЗМІ, права та обов’язки особи, відповідальної за взаємодію суду із ЗМІ, інші питання.

                                         І. Загальні положення

         1.1.  Взаємодія суду із ЗМІ – це відображення його діяльності в друкованих виданнях, на радіо та телебаченні, інших інформаційних ресурсах з метою інформування громадськості про свою діяльність, підвищення правової культури та освіченості  громадян, реалізації принципу гласності, а також підвищення позитивного іміджу судів загальної юрисдикції.

         1.2. Правове регулювання відносин, пов’язаних із забезпеченням доступу до інформації про діяльність суду, здійснюється відповідно до Конституції України, Законів України «Про забезпечення права на справедливий суд», «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до судових рішень», «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про телебачення і радіомовлення», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації».

         1.3.Основними принципами взаємодії суду зі ЗМІ є:

-  невтручання ЗМІ у здійснення правосуддя;

- дотримання прав громадян на недоторканість приватного життя, захист їх честі та гідності, дотримання прав організацій на захист їх ділової репутації;

- дотримання прав та законних інтересів учасників судового процесу під час надання ЗМІ інформації про діяльність суду; 

-  відкритість та доступність інформації про діяльність суду , за виключенням випадків, передбачених законодавством;

-  достовірність інформації про діяльність суду  та своєчасність її надання.

             1.4.Метою взаємодії суду із ЗМІ є:

-  підвищення рівня відкритості правосуддя;

- підвищення ефективності судового захисту прав і свобод громадян;

- популяризація судової влади, всесвітня підтримка новацій у законодавстві та судочинстві;

- розповсюдження у ЗМІ достовірної інформації про діяльність суду;

-  підвищення рівня взаємної довіри та партнерства між суспільством та органами судової влади;

- проведення погодженої політики в сфері формування у громадськості об’єктивної оцінки діяльності судової системи.

1.5. Завданням взаємодії суду із ЗМІ є:

- надання ЗМІ офіційних відомостей про діяльність суду, за виключенням тих, що належать до службової інформації або відносяться до державної таємниці;

- координація діяльності особи, відповідальної за взаємодію зі ЗМІ у суді; 

- підготовка та проведення інформаційних заходів, спрямованих на висвітлення діяльності суду, задля формування позитивного іміджу системи  судів загальної юрисдикції;   

-  організація висвітлення у ЗМІ питань, що входять до компетенції суду

- оперативне реагування на події у  інформаційному просторі, що стосується діяльності суду.

 

1.6.  Визначення понять:

- інтерв’ю – бесіда, вибудована за певним планом через безпосередній контакт інтерв’юера з респондентом з обов’язковою фіксацією відповідей;

- прес-конференція – захід для ЗМІ, що проводиться у випадках, коли є суспільно значуща новина і організація або окрема відома особа, безпосередньо пов’язані з цією новиною, бажають дати свої коментарі з цієї новини, які були б цікаві і важливі для громадськості;

- брифінг – коротка прес-конференція, присвячена одному питанню;

- прес-реліз – документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про певну подію або захід до ЗМІ.   

              ІІ. Організація взаємодії суду із ЗМІ та журналістами

  2.1. Взаємовідносини суду та ЗМІ ґрунтуються на засадах точності й доступності інформації та мають відповідати чинному  законодавству та міжнародним зобов’язанням України стосовно забезпечення свободи преси і незалежності правосуддя.

2.2. Організація роботи щодо взаємодії суду із ЗМІ покладається на  спеціаліста із забезпечення зв’язків із засобами масової інформації (прес-секретаря) суду, який одночасно виступає контактною особою для ЗМІ зі сторони суду. 

2.3. Зміст цього положення доводиться до відома представників ЗМІ через розміщення на веб-сайті суду.

2.4. Взаємодія зі ЗМІ відбувається шляхом забезпечення:

2.4.1. надання ЗМІ офіційних відомостей щодо діяльності суду, за виключенням інформації з обмеженим доступом, а також відомостей по судовим справам, по яким судове провадження триває;

2.4.2. організації висвітлення у ЗМІ питань, що входять до компетенції суду ;

2.4.3. акредитації представників ЗМІ для висвітлення діяльності суду;

2.4.4. проведення прес-конференцій, брифінгів за участю керівництва суду з найбільш актуальних направлень діяльності суду із запрошенням ЗМІ для їх висвітлення;

2.4.5. участі  спеціаліста із забезпечення зв’язків із засобами масової інформації (прес-секретаря) суду у нарадах та семінарах, що проводяться державними органами та іншими організаціями з питань взаємодії зі ЗМІ.

 

2.5. В межах взаємодії суду із ЗМІ керівництво, судді та працівники апарату суду:

 

2.5.1. готують та надають матеріали (статті, коментарі, узагальнення судової практики, інформаційні матеріали) з питань застосування законодавства та діяльності суду для опублікування в офіційних друкованих виданнях;

2.5.2. надають інтерв’ю, виступають з повідомленнями, заявами, коментарями, а також беруть участь в прес-конференціях, брифінгах, зустрічах, інших заходах з представниками ЗМІ;

2.5.3. беруть участь в передачах присвячених діяльності суду на телебаченні та радіо;

2.5.4. надають прес-секретарю суду інформацію про судові справи, що знаходяться в провадженні суду та мають соціальне значення для наступного їх висвітлення у ЗМІ.

2.6. Прес-секретар суду забезпечує організацію інтерв’ю, прес-конференцій, брифінгів, зустрічей, інших заходів за участю керівництва, суддів та працівників апарату суду, а також підготування статей, інформаційних повідомлень, прес-релізів та інших матеріалів для ЗМІ.

2.7. Прес-секретар суду здійснює моніторинг публікацій в друкованих, телевізійних, радіомовних та інших ЗМІ, доводить до відома голови суду та керівника апарату суду інформацію щодо публікацій, які стосуються діяльності суду. У разі виявлення публікацій, що не відповідають дійсності, надає варіанти реагування на них. 

2.8. Прес-секретар суду організує свою роботу на плановій основі, погодженій з головою суду та керівником апарату суду, а також  у взаємодії з суддями.

                                              ІІІ. Обов’язки журналістів

3.1. Представники засобів масової інформації (друкованих, електронних, радіо- і телекомпаній тощо), відвідуючи суд з метою виконання професійних обов’язків, мають ознайомитися з цим Положенням та бути обізнані, зокрема:

-  з необхідністю розуміння принципів діяльності органу судової влади і прояву поваги до суддів;

-  з гарантіями кожної особи на повагу до приватності;

- з правовою відповідальністю журналіста за розголошення конфіденційної інформації (втручання в приватне життя);

-  з правом кожного на розгляд його справи неупередженим судом та з правовими наслідками поширення недостовірної інформації.  

3.2.  Присутність працівників ЗМІ у приміщенні суду не повинна створювати незручностей як для працівників суду, так і для інших його відвідувачів.

3.3. Присутність працівників ЗМІ у залі судового засідання під час розгляду справи не повинна відволікати суддів ( колегію суддів ) та учасників судового процесу. У разі зауважень з боку головуючого судді на неналежну поведінку, слід вибачитись і поводитись, враховуючи зауваження.

 

3.4. Непокора чи ігнорування зауважень головуючого судді кваліфікується як прояв неповаги до суду і може стати підставою для примусового видалення із зали судового засідання та накладення адміністративного стягнення у формі штрафу.

3.5 Представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, установлених законом. Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання та здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав.

3.6. Журналісти повинні мати на увазі, що судді не мають права коментувати справи, які перебувають у їхньому провадженні. Тому, у разі подання у ЗМІ інформації про суть спору, його правову природу і можливі правові наслідки завершення розгляду справи, отримані під час спілкування з представниками сторін, прокурором, експертами, журналістам необхідно посилатись на конкретне джерело такої інформації.  

3.7. Журналісти мають усвідомлювати правові наслідки поширення у своїх матеріалах недостовірної інформації про юридичну або фізичну особу. З метою запобігання опублікування недостовірної інформації, пов’язаної із висвітленням діяльності суду, внаслідок неправильного розуміння юридичної лексики, перекручування отриманої інформації тощо, представникам друкованих ЗМІ попередньо рекомендовано звертатись за погодженням підготовленого ними до друку матеріалу до прес-секретаря суду. 

                         IV. Доступ журналістів до приміщення суду

4.1. Доступ журналістів до приміщення суду і залів судових засідань відбувається на загальних підставах та у відповідності до Правил пропуску осіб до приміщення судів та їх територію транспортних засобів, затверджених наказом ДСА України та МВС України від 12.09.2005 року №102/765.

4.2.  Для отримання доступу до приміщення суду працівники ЗМІ мають пред’явити службове посвідчення.

4.3. Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до приміщення суду або його залів судових засідань на тій підставі, що вони не є учасниками процесу або не мають відношення до конкретної справи, яка розглядається в суді.

4.4. Вилучення у працівників ЗМІ охороною суду або працівниками суду фотоапаратів, теле-, відео камер не ґрунтується на законі і вважається порушенням права власності та обмеженням доступу до суду для виконання професійних обов’язків.   

 

                        V. Доступ журналістів на судові засідання

5.1. Розгляд справ у суді відбувається відкрито, крім випадків, передбачених чинним  законодавством України.

5.2. Судове рішення оголошується публічно, але преса і публіка можуть бути недопущені в зал засідань протягом усього судового розгляду або якоїсь його частини з метою збереження моралі, громадського порядку або національної безпеки, або – тією мірою, що визнана судом необхідною, коли за особливих обставин публічність розгляду може зашкодити інтересам правосуддя.

5.3. Журналісти, як і представники громадськості, мають право бути присутніми на відкритому судовому засіданні та на відкритому проголошенні судових рішень без попереднього дозволу (акредитації) за пред’явленням службового посвідчення, а представники іноземних ЗМІ – за акредитаційною карткою, виданою прес-службою Міністерства закордонних справ України.

5.4. Розгляд справи у закритому засіданні допускається за мотивованою ухвалою суду у випадках, передбачених процесуальним законом.

5.5. Під час проведення закритих судових засідань пропуск осіб до зали судового засідання обмежується постановленою у судовій справі мотивованою ухвалою суду.  

                              VI. Порядок під час судового засідання

6.1. Журналісти, присутні у залі судового засідання, мають дотримуватись загальних правил поведінки в залі судового засідання, у тому числі: вставати при вході до зали судового засідання суддів та при їх виході, заслуховувати рішення суду стоячи, дотримуватися тиші, виконувати розпорядження головуючого судді у справі, додержуватися встановленого в судовому засіданні порядку та утримуватися від будь-яких дій, що свідчать про явну зневагу до суду або встановлених в суді правил.

6.2. Журналістам забороняється під час судового засідання ставити питання учасникам судового процесу, а тим більше суддям . Журналісти мають пам’ятати, що судовий процес – це встановлена процесуальним законом форма розгляду судової справи, а вони є лише його спостерігачами. 

6.3. За порушення журналістами, як і іншими особами присутніми в залі судового засідання, визначених законодавством загальних правил поведінки в судовому засіданні або невиконання ними розпоряджень головуючого, суд може застосувати заходи процесуального примусу, зокрема, спочатку робиться попередження, а у разі повторного вчинення зазначених дій – видалення із зали судового засідання. При прояві злісної непокори, суд негайно після вчинення порушення вирішує питання про притягнення винних осіб до відповідальності за неповагу до суду, у зв’язку з чим у судовому засіданні оголошується перерва.

 

 

   VIІ. Доступ журналістів до судових рішень та матеріалів судових справ

7.1. Доступ журналістів до судових рішень суду здійснюється відповідно до чинного законодавства та забезпечується:

7.1.1. присутністю журналістів під час розгляду справи в суді та/або під час проголошення судового рішення;

7.1.2. оприлюдненням судових рішень у мережі Інтернет ;

 

7.2. Журналісти мають право звернутися до суду з письмовою заявою про надання можливості ознайомитися із судовим рішенням, виготовлення в приміщенні суду копії судового рішення за допомогою власних технічних засобів або виготовлення копії судового рішення апаратом суду, у разі, якщо судове рішення безпосередньо стосується їх прав, свобод, інтересів чи обов’язків . Заява повинна містити обґрунтування, чому він вважає, що судове рішення безпосередньо стосується його прав, свобод, інтересів чи обов’язків.

7.3. Суд  відмовляє у задоволенні заяви щодо ознайомлення із судовим рішенням або/та виготовленням його копії, якщо матеріали справи були передані до іншого суду або судове рішення безпосередньо не стосується прав, свобод, інтересів чи обов’язків журналіста, що звернувся до суду.

7.4. Під час прийняття рішення за заявами журналістів щодо їх доступу до судових рішень, суд враховує загальні принципи відкритості інформації та принцип публічного оголошення рішення, особливо за наявністю суспільної потреби в її отриманні.   

7.5. Доступ журналістів до матеріалів судових справ забезпечується правом присутності у відкритому судовому засіданні під час їх безпосереднього дослідження судом.

           VІІІ. Акредитація журналістів для висвітлення діяльності суду

8.1. Допуск журналістів на заходи, які проводяться судом (збори, прес-конференції, міжнародні зустрічі, семінари тощо), здійснюється у формі акредитації.

8.2. Інформування представників ЗМІ про проведення акредитації на заходи, які проводитиме суд, відбуватиметься шляхом завчасного розміщення на офіційному веб-сайті суду прес-анонсів та розсилання їх на електронні адреси ЗМІ.

8.3. Акредитація представників ЗМІ, незалежних журналістів та технічних працівників здійснюється прес-секретарем суду у часових межах, визначених у прес-анонсі.